الاثنين، 27 نوفمبر 2017

ابسطلي جفنيـك لكـي ابايعـك .......بقلم / عادل ال صابرين


ابسطلي جفنيـك لكـي ابايعـك
علـى القلـوب حـاكمــاً سلطـانـا
ورمشك المُسلط على حشاشتي
قـد حـز من قلبي النوى اللحانـا
ونـونك الاسـود يجـذب مهجـتي
نحــوى نـهــايــات الــزمنـكــانـا
حيـث لا ايـــن وكيــف ولا متـى
فـي عالــم خالـي مـن الالـوانـا
مـن بـدايــات النهـايـــة يبتــدئ
الــى نهـايــات البــدايـــة كــانــا
كــان كـالحـلــم يـــراود مقلتــي
حتــى غـــدى ســاحــراً فـتــانــا
يــرســم الحـــب حـيـــن يـلـــج
فـي مــلاك طــاهـــر انـســـانــا
لا ينــام الحــب حتـى لا يـمــت
مــابـيــن رمشــيـك والاجفــانــا
لاتجهض الــروح فـروحي حبلــة
قــد تنـجـب الشــوق والتحنـانـا

✍🏾...
عادل ال صابرين

شرف المعالي.......بقلم / خالد ع . خبازة


شرف المعالي
و المرءُ في سعيــه للمجـدِ منطلقًا
............................... قد لا يرى لطريقِ المجدِ منعطفا
و قد يرومُ الفتى نيــلَ العلى شرفـــا
.............................. و ربمـــــا خانَهُ أن يـدركَ الشرفا
تقضي المعاليَ أن تسعى الى هدف
............................. و ما عليــــكَ اذا لم تـبلــــغِ الهدفا
.................

اللاذقية / سوريا
خالد ع . خبازة

يوم الفراق:......بقلم / الشاعرة القديرة : لمياء فرعون


يوم الفراق:
يوم الفراق بـكيتُ فـوق المـقعد
ومسحت دمعي مثلَ طفل ٍمُجهَد
غـطَّيـتُ وجهـي لاأريـد مـهـانةً
ووقفـتُ كالأصنـام مكتوفَ اليد
كيـف التصبُّرُ والرحيـلُ يثيرني
فـلـقـد خسرتُ وسائلي وتجلدي
غادرتُ والحزنُ العميق يـهدُّني
ومشيت في الطرقات كالمتشرِّد
كيـف الحيـاةُ مسيرُها من بَعدهم
كيف المـنامُ وكيف يحلو مـرقدي
أشـكو لـمـن والكلُّ بات مـفـارقاً
حـربٌ ضروسٌ....دائـمـاً بـتجدُّد
وإذا خـبـتْ نـيـرانـُهـا لـهـنـيـهـةٍ
عادت ولم تـأبـهْ لصوت تـنـهـُّدي
حتَّى مـتى والكلُّ يمـضي هـاربـاً
أو مـاكـثـاً مـستنظراً مـوتَ الغـد
لـمـلمـتُ فـيـضَ مـشاعري بمذلةٍ
ودفـنـت وجهـي غـارقاً بـتـوحدي
هـذي الحـيـاة مـخـيـفـةٌ بـفـعـالـها
زيـفُ الثياب بـوجهـنا هي ترتدي
هـل كان بـيـن الناس من هو خالدٌ
أم هل هناك رجالُ عيش ٍسرمدي

بقلمي لمياء فرعون
سورية-دمشق
25\11\

آه من اليأس .....بقلم / هانى خزين

إتأخرت......بقلم / أشرف_البنا


إتأخرت
مش عارف كان شئ من حظي
ولا الحظ اتخلف عني
أصلي أنا عمري في يوم ما إخترت
عارف ان اليوم الجمعة
عيد أعيادنا
والمسجد في الجمعة ميعادنا
صحيت مذعور
قمت بخفة وإتوضيت
وبسرعة جريت
اللي في بالي .. يارب ألحقها
صلاة الجمعة
فجأة سمعت
طلق بارود
عالم تجري .. وعالم تخبط
قلت أعود
لكن قلت أشوف الحالة
يوم الجمعة للرجالة
ميعادنا المسجد
والمفروض كنت أبقى معاهم
أركع واسجد
بس خسارة .. إتأخرت
أصلي أنا عمري في يوم ماخترت
ولا اتخيلت
اني أكون في أمان الله
أسمع خطبة وأقول الله
واركع واسجد .. وأنا في حماه
ييجي خسيس ويحل دمايا
من غير ذنب .. يااااه الله
********
فجأة .. وستي
بعتت أختي
روحي وشوفي .. أبوك وإخواتك
وهناك عمك .. وولاد عمك
لما لقيتني .. قالت هيه ؟
واقف بتدور على ايه ؟
وماحكيت
قالت أبويا.. جزمته بني
من تذكاره .. إياك تحرمني
حضنتها .. وقالت في العالي
نعلك غالي ....
وأنت سلامتك .. ألف سلامة
اتخبيت ولا اتسترت
لا والله وحق كتابه
إتأخرت
مش عارف كان شئ من حظي
ولا الحظ .. إتخلف عني
أصلي أنا عمري .. في يوم ما اخترت
#أشرف_البنا
LikeShow more reaction

قصيدة أحزان بلدنا.......للشاعر/على محمد شحاته


قصيدة أحزان بلدنا..للشاعر/على محمد شحاته
وسط الألم واقفين..بنقول يا رب أرحم
مصر بقالها سنين..تبكى وتتالم
ما كان ناقصها جراح..من وغد أو سفاح
تزهق بيده ارواح..ولطفل لا يرحم
الجرح صح صعيب..زادنا يا بلدى آلام
حادث فظيع ورهيب..من فكر كله ظلام
يا عيونى إبكى كتير..على كل طفل وليد
على كل شب امير..خلى آلامنا تزيد
ويا فرح زور دارنا..بامل وحلم جديد
دا اللى مصبرنا..إن اللى مات داشهيد
يا رب إنت رحيم..يا اللى منانا رضاك
صبرنا وإنت عليم..ما لينا إلا سواك
الصبر يا رحمان..دا الرحمه من عندك
وبلدنا بالإيمان..والحمد لك وحدك
هتعدى كل هموم..وهتكسر الاحزان
والخير علينا يدوم..وتعودى بر أمان

صك الألاه .....بقلم / سعيد عبد العزيز الحاجه


صك الألاه
يالى معاك صك الألاه
وتمنح وتفنى الحياه
وتيتم أُسر مع أسرتك
ومتعشم تتعشى مع رسول الله
مسحين عقل حضرتك
هتقول أيه للرب فى علاه
لما يسأل سحنتك
القدس بتقول الأه
نسياها ليه حربتك
وتقتل بنى جلدتك
تخوف خلق الله
وماشى فى هدم دولتك
بتمويل خونه وجناه
وسكه مش سكتك
يوم الحساب هتقول الأه
وجهنم هتبقى حفرتك
والنار هتشوى جستك
وربنا يبدل جلدتك
والشهيد هيقول الله
فى جنه
مش هتشفها سحنتك
مين أداك صك الألاه
مين بيمول حضرتك
بقلم كابتن |سعيد عبد العزيز الحاجه