الأحد، 18 يونيو 2017

ليلة القدر....الشاعر / محمد موسى

... ليلة القدر ...
---------------------
ليله وبحلم بيها
وطول الشهر بعمل ليها
يمكن الاقيها وافوز بيها
النفس هايمه ليها
والروح بتطلب فيها
الله يوعدنا اياها
ونعيش العمر معاها
يكتبها ربي ونلقاها
بشهر فضيل يرعاها
يارب تممها وكملها
بالطاعه يسرها
ليله وعشمان فيها
وطول الشهر اسعى ليها
والقران بيبان فيها
واياته تجليها
وكل آية ترويها
ظمان يانفسي واسقيها
من ليله مباركه
يارب يانفسي تنوليها
وتحصدى ثمار ليله وتجنيها
زيدى بالطاعه تقابليها
واتعشمى بالمولى تناجيها
واحلمى بيها
ليله بكل العمر مرساها
القلب دليله يلقاها
والدق يارب ماتحرمنا لقياها
بنزيد الطاعه والاجابه
ليله وصفاها النفس تهواها
والقلب ودقه يدعى ربه ينظرها
يقابلها يصافحها
الليله توبه وغفران
ورتل القران وجنه وبستان
يارب يامنان اوعدنا ياحنان
نلاقي ليله
تطرب القلب والوجدان
ونورها يهز الكيان
ويزلزل البنيان
نورك من الرحمن
انا بدعى بالايمان
ورافع ايديه للمنان
طالب لقى ليله تريح التعبان
علي بابك انا بقرا القران
مع كل ايه انا بدعى الرحمن
اقابل اقابل ليله تسعد الوجدان
وتعوض الحرمااان
وحسجد انا سجده
طويله ونفسي ذليله
وارفع ايديه للعنان
انا بالباب يامنان
اوعدنى اوعدنى ياحنااان
الشاعر محمد موسى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق