الأحد، 26 مارس 2017

قصيدة/ المهم حبك عايش في قلبي...الشاعر القدير/ جابر عبد القادر...المحررة ياسمين شام/تحياتي.
.المهم حبك عايش في قلبي .
جابرعبدالقادر .
 الاخلاق والعهد  
.
اول مره اعرف قلبي دايما يدق لي واليوم عرفت علشان بيحب حاجه اسمها الجمال ولكن لم يشوف جمال غير جمال الانثي ولكن هل جمال الانثي في شكله ولا من جمال عيونها ولا من تقسيم جسمها وهل الكل يشبه بعض ورغم شوفت كتير ولكن لم أري ولا اشوف ولا أسمع ولا أحس بجمال حبيبتي هي اجمل من الدنيا كله وأجمل من القمر الذي ينور الكون في عز الظلام واجمل من ضوء النهار واحلي من جمال الورد حين يفتح وصوتها أحلي وأجمل من صوت تغريد البلابل والعصافير وقلت لنفسي هي زي الكل ولكن قلبي لم يدق ويزيد دقاته غير بجماله سئلتها ماهو سر جمالك قالت لي انا ليس بجميله ورغم لم اشوف غير عيون ورجل فقط قلت لنفسي اكيد مجنون لم اشوف حاجه منها وتقول عليه بأنها اجمل من الدنيا  نعم لم اشوف منها حاجه ولكن الجمال ليس غير روح وهي روحي وحياتي الجمال ليس غير حب لو في أبعد مكان بس حين يقترب الأرواح معا يقترب الحب والحنان والاحساس ومن هنا قلبي يدق كتير عرفت بأن الجمال ليس بشكل الاثني  وحين كلمتها قالت لي اتفضل في البيت وفعلا روحت الي بيتها ادق واضرب علي الباب ولكن لم تفتح لي واضرب تاني ولم تفتح قلت لنفسي هي لك تحبك وحين نزولي سمعت بأنها تقولي اتفضل وطلعت تاني واضرب الباب ولم تفتح وتاني ولم تفتح وتالت وفتحت لي الباب ورائيت نور سبحان  الذي خلق الروح والجمال  وقالت لي انا لم أفتح علشان لم تضرب الباب تلات مرات وعلشان ولدي كان نايم وهو رجل كبير ولم يتحرك وقالت انا اسفه وقالت كنت عاوز تتكلم مع ايه ولكن لم أتكلم مع احد بعيد عن ولدي علشان في عهدا مع والدي  لا أتكلم مع احد غير أمام والدي وأنت علشان دايما تنظر لي وتتكلم ولم أرد ولكن قلبي وروحي معاك علشان كنت بحبك ولكن لم أقدر أقوله علشان العهد وانت هنا ممكن تتكلم معا في كل شيء حتي في الحب أمام والدي لكن لا أقدر اوصفلك حبي ولكن ممكن اطلب ايدك من والدك قالت اتفضل قلت له يا عمي انا بحب بنت حضرتك وعاوز اطلب ايد بنتك  لم يرد عليه  وقلت له مره آخره  لا يرد عليه  وقلت له هو رفضني  قالت والدي لم يسمع ولا يتكلم ولا يشوف وانتي تنزلي وتروحي عملك وممكن تخرجي وتعملي زي البنات قالت لي قبل اي شيئ اخاف من الله وثانيا اهلي علموني الادب والحريه في حدود الاخلاق وأنا لم اعمل شيئ يغضب مني الله واحرج اهلي قلت فعلا الجمال ليس شكل ولا تقسيم جسم وعرفت الجمال في الروح والادب وقلت له ممكن تعلميني الادب والحب قالت ايدي في ايدك لا نخون  بعض قلت ليس في احد غيرك في روحي قالت إقراء الفاتحه قالت لي  قوم اتوضاء قلت ليه بحبك يا اجمل حب في الدنيا.جابر عبدالقادر.المهم حبك عايش في قلبي .
جابرعبدالقادر .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق