الأحد، 20 مايو 2018

مجلة شعراء موسيقى الشعر العربي.. الشاعر القدير الاديب جابر عبد القادر ..قصيدة شهر الخير يارمضان ..المحررة الشاعرة ميسم بارودي /تحياتي

«اجتماعيه دينيه»
                       «بقلم جابرعبدالقادر»
                     «شهر  الخير يا رمضان»
==================================
حبيب  قلبي  وروحي  وحشتني  كتير  بقالك 
كتير  واليوم  بيعدي  عليه  سنين  انت  يدوب 
تاتي وشويه  تطتير  اه  منك  شهر  كريم  الكل
 في  انتظارك  ولكن  انا  بيك  سعيد معاك  انس  الهموم  انس  تعب  السنين  علشان بكون معاك 
==================================
عيوني  عليك  فاكر  السنه  الماضيه حزنت  علشان  لم  الحق منك  دعوه  ولا  كنت  جنب  الحبيب  لكن  اليوم  ادعوه  الله  اكون  معاك  ليس  يوم  ولا  شهر  لا  تكون  معي  سنين  قد  العمر  الذي  يعلمه  الخالق  الباري الرحمن  الرحيم  حبيبي  ياشهر الرحمات
==================================
والزكاه  اه  منك  شهر  كل  المسلمين فرحنين  بيك  الذي  كان  قبل  تاتي  لي  بكام  ساعه  او  ثواني  كان   بخيل  لم  عرف بانك  بكره  تاتي جاب الذي كان  مخبي  عن  الفقير  وياتي  من  كل  مكان  باانسان  فقير  يقوله  تعاله  عندي  ليك  حاجات 
==================================
كتيره  افتح  وخد  علشان  خاطر  الشهر  الكريم  حبيبي  يا شهر  رمضان   وحشتني  من  سنين  واليوم  فعلا انا بيك  سعيد  روحت  مع  الاحباب الي  بيت  الله  وكام  شهر  وسنين  لم  اري منهم حد  رغم كل  يوم  اكون موجود  في بيت الرحمن  اقوله تعاله 
==================================
نصلي يقولي  انا  جاي  ولم  ياتي  ويعدي  فرد  بعد  فرد اسبوع  بعد اسبوع واري  ينظر الي هنا وهنا  ويتكلم  علي  الناس في  غيابهم  وحين سمع  بانك تاتي  اغلق فمه  واغلق  التلفاز  علشان يستعد  لشهر  الله  الذي في  لليله اكتر  من  مائه  شهر  حمد  لله علي  السلامه  يا  حبيب  قلبي  وروحي شهر رمضان؟
   ================================
                      «بقلم جابرعبدالقادر»
==================================

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق