الاثنين، 10 سبتمبر 2018

مجلة شعراء موسيقى الشعر العربي الشاعر الكبير محمد شفيق مرعي قصيدة أنا كافر بيك ياكافر / المحررة شروق تحيااااااااتي

أنا كافر بيك يا كافر)

يا شعب جاهل بالإسلام
ايه مفهومك عن الدين
تضليل وسائل الإعلام
نزع من القلب الحنين

العداوة بين الإخوان
والكل سارح ف الحياه
طبعا كلنا إنسان
حتي لو اختلف الإله

في ناس بتعبد البقر
وناس بتعبد الصور
وناس بتعبد القمر
وكله مش مؤمن بالقدر

مين احنا عشان نكفر
يا شعب فوق وأكبر
مش احنا إلي نقول دا كافر
مين في الجهل بيعافر
خليه ف السواد مسافر
أنا كافر بيك يا كافر

شيل من علي كتافك الحمل
وأحضن أخوك لم الشمل
كلمه تقدر تفرق وطن
وتخلي عدوه فيه يزل

أنا كافر بيك يا إنسان
مش قصدي كافر بدينك
أن شا الله تعبد حيوان
ديني مش ممكن يهينك

أنا علي دين الإسلام
والسلام شعار وتحية
عارف الحلال من الحرام
ما تشغل عقلك أنت وهي

محمد شفيق مرعي
9/9/2018

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق